OPIS PROJEKTU Wiedza o regionie – to nie edukacja przesz³o¶ci lecz nasze miejsce we wspó³czesnej Europie i ¶wiecie. Motto to bêdzie przy¶wieca³o naszemu programowi edukacji regionalnej. Zainteresowanie regionalizmem wynika z naszej pasji, a przede wszystkim z bogatej i ciekawej historii tych ziem. Szko³a nasza siêga tradycji 1929, kiedy to w Podmoklach powsta³a szko³a polska, pomimo i¿ ziemie nasze ci±gle pozostawa³y do roku 1945 w zaborze pruskim. W 2004 roku obchodzili¶my 75–lecie powstania szko³y polskiej. Z taj okazji w szkole utworzyli¶my Izbê Pamiêci, w której zgromadzili¶my wiele ciekawych dokumentów od 1830 roku, drobny sprzêt gospodarstwa domowego oraz wiele innych ciekawych eksponatów. Przy szkole powstaje Skansen Maszyn i Urz±dzeñ Rolniczych, w którym zgromadzili¶my oko³o 200 bardzo ciekawych maszyn. Nasz± Izbê oraz Skansen odwiedza wiele wycieczek z kraju i zagranicy. Chcieliby¶my aby nasi uczniowie wcielili siê w rolê przewodników. W szkole od 2005 roku realizujemy innowacje pedagogiczne z zakresu edukacji regionalnej. Jeste¶my szko³± wiejsk±, po³o¿on± z dala od du¿ych miast. Nasi uczniowie maj± mniejsze szanse rozwijania swoich zainteresowañ, umiejêtno¶ci ni¿ ich rówie¶nicy w miastach. Pragniemy zwiêkszyæ ich szanse edukacyjne oraz rozwin±æ aspiracje edukacyjne i spo³eczne, poprzez edukacjê regionaln±. W szczególny sposób chcemy pomóc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczniom niepe³nosprawnym, lub maj±cym problemy z przystosowaniem spo³ecznym. Program nasz rozpoczniemy spotkaniem inauguruj±cym projekt dla wszystkich osób zaanga¿owanych. Bêdziemy na nim omawiaæ metody pracy z dzieæmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zapoznamy nauczycieli prowadz±cych z projektem, uzgodnimy harmonogram i przydzielimy rolê i zadania Kolejny punktem bêdzie organizacja zajêæ pozalekcyjnych, które pozwol± nam na osi±gniêcie zamierzonych celów. W szkole powstan± warsztaty z edukacji regionalnej. Bardzo wa¿nym obszarem wyrównywania szans u uczniów jest zapewnienie im mo¿liwo¶ci uczestnictwa w zajêciach, a przede wszystkim poczucie wiêzi z ich „ma³± ojczyzn±”, oraz ukszta³towanie poczucia dumy z historii swoich ziem, a tak¿e wyposa¿enie uczniów w podstawowe kompetencje spo³eczne. S± to dzia³ania w które w³±czymy równie¿ rodziców, w³adze gminy oraz organizacje spo³eczne i spo³eczno¶æ lokaln±. Zadania które bêdziemy realizowaæ na warsztatach regionalnych: poznawanie najbli¿szego regionu, gminy, Regionu Koz³a, poznanie tradycji, legend o Podmoklach, obrzêdów, gwary, poznanie regionalnego stroju, zapoznanie uczniów z dokumentami i eksponatami znajduj±cymi siê w Izbie Pamiêci, zajêcia w skansenie– zbieranie informacji o maszynach od najstarszych mieszkañców, zbiórka eksponatów do Izby i skansenu, oraz ich renowacja, spotkania z ciekawymi lud¼mi (z najstarszymi mieszkañcami), poznanie herbu, hymnu i hejna³u naszej gminy, zapoznanie z ciekawymi, rzadkimi zawodami: kowal, bartnik, ko³odziej, zdun, piekarz, warsztaty- nauka przygotowania regionalnych potraw, pieczenie chleba, rêkodzie³o, wycieczka do skansenu w Ochli oraz Wolsztynie. Pracê regionalistów bêdzie wspomagaæ grupa dziennikarska która bêdzie pog³êbiaæ zdobyt± wiedzê i przekazywaæ j± w ró¿nych ciekawych formach. Dzia³ania kó³ka dziennikarskiego: przeprowadzanie wywiadów, pisanie reporta¿y z przeprowadzonych spotkañ z ciekawymi lud¼mi np. ¿yj±cymi jeszcze pierwszymi uczniami szko³y polskiej, przygotowanie scenariuszy przedstawieñ teatralnych z pamiêtników nauczycieli, przygotowanie scenariusza przewodnika po Izbie i Skansenie dla zwiedzaj±cych, opracowanie tekstów o tematyce regionalnej do gazetki szkolnej i na stronê internetow±, opracowanie folderu promuj±cego region, a w szczególno¶ci Izbê Pamiêci oraz Skansen, organizowanie spotkania z dziennikarzem, zorganizowanie wycieczki do drukarni „Kazimierz” w Nowym Tomy¶lu, konkurs „Z polskiego na nasze”– sprawdzian umiejêtno¶ci pos³ugiwania siê gwar± podmoklañsk±, warsztaty poetyckie z poezji regionalnej. W zajêciach dziennikarskich bêd± brali równie¿ uczniowie z problemami w nauce, aby pobudziæ ich do aktywno¶ci, przygotowaæ do radzenia sobie w trudnych sytuacjach szkolnych np. sprawdzianach. Jednym z dzia³añ naszego projektu bêd± zajêcia w formie warsztatów teatralnych, nauka retoryki. Bêd± na nie uczêszczaæ uczniowie zgodnie ze swoimi predyspozycjami i zainteresowaniami. Jednym z zadañ jakie pragniemy zrealizowaæ bêdzie wycieczka do teatru w którym uczniowie poznaj± „prawdziwy teatr”, pracê aktorów od „kulis”, spotkanie z re¿yserem i aktorami. Na zajêciach teatralnych bêd± przygotowane do realizacji sztuki teatralne o tematyce regionalnej. Praca bêdzie odbywa³a siê metod± projektu, w której uczniowie bêd± brali czynny udzia³. Kó³ko teatralne bêdzie przebiega³o na dwóch szczeblach edukacji klasa I – III, oraz IV – VI. Pragniemy pomóc i u¶wiadomiæ im, ¿e dzieci wiejskie s± w stanie pokazaæ swoje umiejêtno¶ci teatralne na „zewn±trz”. Bêdziemy „wystawiaæ na scenie” przedstawienia, których pomys³odawcami bêd± sami uczniowie. W projektowanie i szycie strojów zaanga¿ujemy uczniów i rodziców. Uczniów bior±cych udzia³ w zajêciach dziennikarskich i teatralnych bêdzie wspomaga³ nauczyciel logopeda i terapeuta. Ich zadaniem bêdzie korygowanie wad wymowy, pomoc w pokonywaniu barier, doskonalenie dykcji, oraz eliminowanie nie¶mia³o¶ci podczas wyst±pieñ publicznych. Nauczyciel logopeda i terapeuta bêd± tak¿e pe³niæ funkcjê doradcz± podczas realizacji wszystkich zajêæ. Uczniowie którzy bêd± umieli siê lepiej komunikowaæ, bêd± mieli wiêksz± szanse znalezienia pracy w przysz³o¶ci. Poniewa¿ w szkole mamy wielu uzdolnionych artystycznie uczniów, jak równie¿ takich, którzy chcieli by siê w tym kierunku rozwijaæ zaplanowali¶my równie¿ warsztaty plastyczne, ruchowe oraz muzyczne Na zajêciach plastycznych pragniemy realizowaæ nastêpuj±ce zadania: zorganizowanie pracowni artystyczno– rzemie¶lniczej, kontynuowanie dawnych tradycji– garncarstwo, malowanie na szkle, koronkarstwo, organizowanie wystaw dla zwiedzaj±cych Izbê i Skansen. Nasi uczniowie od trzech lat graj± na instrumentach ludowych: ko¼le, klarnecie i skrzypcach. W szkole powsta³a kapela ko¼larska, która kontynuuje tradycjê gry na koz³ach swoich pradziadów. Gry na instrumentach uczy siê 10 uczniów, którzy reprezentuj± nasz± placówkê i gminê na ró¿nych uroczysto¶ciach. Aby przygotowaæ siê do roli przewodników po Izbie Pamiêci i Skansenie, wczuæ siê w ich rolê sami musz± poznaæ tradycjê, muzykê i taniec. W szkole pragniemy uruchomiæ warsztaty informatyczne i fotograficzne. Poniewa¿ mamy w szkole piêkn± pracowniê komputerow± z 10 stanowiskami komputerowymi i uczniów pasjonatów tym temacie oraz w³asn± stronê internetow±. Uczestnicy zajêæ to uczniowie klas IV – VI. Dzia³ania: doskonalenie umiejêtno¶ci poruszania siê po stronach internetowych, korzystanie z wyszukiwarek, komunikacja poprzez korespondencje e- mail, zamieszczanie swoich prac na stronach www, tworzenie folderów, tworzenie plakatów reklamowych, sk³ad komputerowy gazetki szkolnej o tematyce regionalnej, doskonalenie umiejêtno¶ci wykonywania zdjêæ aparatem cyfrowym, obróbka zdjêæ, tworzenie prezentacji, umiejêtno¶æ wspó³pracy w grupie. Aby dowarto¶ciowaæ uczniów stworzymy w szkole Akademiê Szybkiego Czytania i Zapamiêtywania. S³uchaczami jej bêd± uczniowie naszej szko³y w dwóch grupach wiekowych III – IV i V – VI. Kurs szybkiego czytania ma za zadanie oszczêdno¶æ czasu, poprawienie efektywno¶ci swojej pracy i lepsze wykorzystanie mo¿liwo¶ci swojego mózgu. Bêdzie go prowadzi³ trener przygotowany do takich zajêæ. Pomys³ zorganizowania takiej akademii wyszed³ od samych uczniów. Uwa¿amy, ¿e umiejêtno¶æ szybkiego czytania i zapamiêtywania jest wa¿na, poniewa¿ nat³ok informacji z internatu, gazet i czasopism które mo¿emy przyswajaæ jest bardzo du¿a, a po drugie ogromna oszczêdno¶æ czasu. Techniki poznane w Akademii pomog± uczniom zapamiêtaæ wiele wiadomo¶ci o regionie, tradycjach, eksponatach w Izbie i Skansenie. Projekt zostanie zakoñczony w grudniu 2007 roku. Jego uwieñczeniem bêdzie otwarcie Izby i Skansenu, w którym uczniowie wyst±pi± w roli przewodników. Zostanie wydana gazetka i folder promuj±cy dzia³alno¶æ regionaln± w naszej szkole. Zorganizujemy wystawy, przygotujemy przedstawienia teatralne, w których wykorzystamy nabyte umiejêtno¶ci aktorskie, przygotowane tañce i grê na instrumentach ludowych – ko¼le weselnym i sierszenkach. Podczas realizacji ca³ego projektu pragniemy wspó³pracowaæ z organizacjami i spo³eczno¶ci± lokaln± Bêd± to: Stowarzyszenie Gmin RP „Region Koz³a”, Towarzystwo Mi³o¶ników Ziemi Babimojskiej, Organizacje spo³eczne dzia³aj±ce na terenie wioski: KGW, Rada So³ecka, Zespó³ ¦piewaczy Wiwat, Gospodarstwo Agroturystyczne „Agro– Tabera”, Lokalna Grupa Dzia³ania „Odnowa Wsi” w Podmoklach Ma³ych, Lokalna Grupa Dzia³ania „Lider +”. Podsumowaniem tego d³ugofalowego projektu bêdzie spotkanie podsumowuj±ce projekt, w którym wezm± udzia³: koordynatorzy, nauczyciele, trenerzy , przedstawiciele uczniów, rodziców oraz w³adz lokalnych.
Cel projektu Celem projektu jest opracowanie i wdro¿enie przez szko³ê programu rozwojowego który: 1. bêdzie kszta³towa³ i rozwija³ aktywne postawy uczniów jednocze¶nie przygotowuj±c ich do roli przewodników po Izbie Pamiêci i Skansenie Maszyn i Urz±dzeñ Rolniczych, 2. poprzez realizacjê projektów uczniowskich bêdzie rozwija³ wspó³pracê ze ¶rodowiskiem lokalnym, regionalnymi organizacjami i instytucjami, 3. wp³ynie na rozwijanie zainteresowania uczniów zw³aszcza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniami niepe³nosprawnymi oraz uczniami zdolnymi poprzez edukacjê regionaln±, 4. umo¿liwi uczniom uczestnictwo w zajêciach pozalekcyjnych zgodnie z ich predyspozycjami i zainteresowaniami, 5. pomo¿e w rozwijaniu umiejêtno¶ci pos³ugiwania siê jêzykiem ojczystym i gwarowym, 6. poka¿e uczniom nowe ciekawe sposoby zdobywania wiedzy, wprowadzi nowe metody nauczania, 7. pomo¿e w rozwijaniu umiejêtno¶ci twórczych, aktorskich, plastycznych, 8. dostarczy radosnych prze¿yæ emocjonalnych i estetycznych, 9. wzmocni poczucie warto¶ci uczniów z ma³ej wiejskiej szkó³ki i utwierdzi w przekonaniu, ¿e s± wspania³ymi przewodnikami i swoje umiejêtno¶ci mog± zaprezentowaæ zwiedzaj±cym, 10. wp³ynie na rozwijanie przez uczniów osobowo¶æ i zniweluje ich deficyty rozwojowe, 11. wyposa¿y uczniów w umiejêtno¶ci komunikacyjne i informacyjne, 12. bêdzie kszta³towa³ postawy obywatelskie i prospo³eczne, 13. zachêci nauczycieli do realizacji innowacji pedagogicznych. Uczestnicy projektu Uczestnikami projektu bêdzie 57 uczniów Szko³y Podstawowej w Podmoklach Ma³ych. S± to dzieci w wieku 7 – 13 lat. Wszyscy uczniowie pochodz± ze ¶rodowiska wiejskiego, s± z nim nierozerwalnie zwi±zane, tematyka edukacji regionalnej jest im bardzo bliska. Uczniowie bêd± uczêszczali na zajêcia zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, predyspozycjami, sugestiami nauczycieli. W projekt zaanga¿owani bêd± wszyscy nauczyciele i pracownicy Zespo³u Edukacyjnego. Uczestnikami po¶rednimi bêd± równie¿ dzieci przedszkolne (50 osób), uczniowie gimnazjum zamieszkali na terenie wioski (30 osób), mieszkañcy wiosek: Podmokle Ma³e, Podmokle Wielkie, Laski (700 osób), a ponadto uczestnicy wycieczek odwiedzaj±cych nasz± Izbê i Skansen.
Promocja projektu i jego efektów Projekt bêdzie promowany w ka¿dym momencie jego trwania. Bêdziemy informowaæ lokaln± spo³eczno¶æ i promowaæ swój projekt dofinansowany przez Europejski Fundusz Spo³eczny zarówno przez jak i w trakcie jego realizacji w prasie lokalnej i ogólnopolskiej, kronice szkolnej, w galerii fotografii, na szkolnej i gminnej stronie internetowej, w wydanym przez nas folderze informacyjnym promuj±cym Izbê i Skansen, który zostanie rozes³any do okolicznych szkó³ oraz w wystawach prac plastycznych uczniów. Na wszystkich materia³ach bêdzie widnia³o logo Unii Europejskiej, EFS i PWSZ w Sulechowie.
|