Niedziela 25 Lutego 2018
Imieniny: Wiktor, Cezary, Zygfryd

   

Aktualno軼i i og這szenia

Menu
Strona g堯wna
Aktualno軼i i og這szenia
Podmokle Ma貫
Zesp馧 dzi
Historia szko造
Nasz patron
Izba Pami璚i
Organy zespo逝
Prawo i dokumenty zespo逝
Szko豉 partnerska
Zaj璚ia pozalekcyjne i ko豉 zainteresowa
Szkolne wiadomo軼i
Dotacje na projekty rozwojowe
75-lecie szko造
Galeria 2003/04
Publikacje uczni闚
Przyjaciele szko造
Tak o nas pisz !!!
Przydatne linki
Podmokla雟ki Instytut Naukowy
Kontakt
Stowarzyszenie Przyja幡i Podmoklom
Program Operacyjny Kapita Ludzki
Program Rozwoju Obszar闚 Wiejskich
Z Ma貫j Szko造 w Wielki 安iat
Szko豉 w ruchu
Szko豉 wsp馧pracy
Wa積e dokumenty, rekrutacja

Przedszkole 
Rekrutacja 
Prawa dziecka

Szko豉 w ruchu

Szko豉 wsp馧pracy

Podmokla雟ki Instytut Naukowy

plakat 120.jpg - 12.95 KB

Galeria 2004/05/06/07

Szko豉 partnerska


im. Rosy Luxemburg
w Neuruppin

Dotacje na projekty

msws_m.jpg - 3.00 KB
.
 
logoprow.jpg - 4,92 KB
 
Recykling


Konkurs Grantowy

Galeria










Kalendarz
Luty 2018
P W C P S N
2930311 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
Pogoda
Dane niedostepne

 

 

 


    - Strona g堯wna arrow Program Rozwoju Obszar闚 Wiejskich

Projekt "Jak to drzewiej bywa這" PDF Drukuj Email

PROJEKT „Jak to drzewiej bywa這- gin帷e zawody i rzemios這 projekt edukacyjny dla uczni闚 Zespo逝 Edukacyjnego w Podmoklach Ma造ch”

Zesp馧 Edukacyjny w Podmoklach Ma造ch jest plac闚k w kt鏎ej od lat jest prowadzona edukacja regionalna. W szkole realizowane s innowacje pedagogiczne o tematyce regionalnej oraz programy dodatkowe zar闚no ze 鈔odk闚 krajowych jak i unijnych. Szko豉 w Podmoklach Ma造ch ma wyj徠kow histori, powsta豉 bowiem w 1929 roku , a wi璚 jeszcze przed wojn. Ziemia babimojska ma bardzo bogat tradycj, kt鏎 koniecznie nale篡 przekaza m這demu pokoleniu. W szkole jest Izba Pami璚i, w kt鏎ej zgromadzono wiele dokument闚, a przy szkole Skansen Maszyn i Urz康ze Rolniczych z bardzo ciekawymi eksponatami. Najwi瘯sz atrakcj jest wiatrak– ko幢ak, kt鏎y znajduje si w naszym skansenie. Obiekty te odwiedza wiele wycieczek z kraju i zagranicy. Jeste鄉y przekonani, 瞠 wiedza o regionie to nie edukacja przesz這軼i lecz nasze miejsce we wsp馧czesnej Europie i 鈍iecie.
W maju i czerwcu 2010 roku w szkole realizowany by projekt „Jak to drzewiej bywa這- gin帷e zawody i rzemios這 projekt edukacyjny dla uczni闚 Zespo逝 Edukacyjnego w Podmoklach Ma造ch”.
Ziemia Babimojska rozwin窸a specyficzne rzemios這 i r瘯odzie這 ludowe. Wyr騜nia si specyficznymi technikami ciesielskimi, stolarskimi, plecionkarskimi, tkackimi, koronkarskimi kowalskimi, wytwarzania wycinanek, kwiat闚, palm wielkanocnych, wypiek闚 regionalnych oraz gwar i 酥iewem. Wymienione dziedziny r瘯odzielnicze przetrwa造 do dzi dzi瘯i ogromnemu przywi您aniu ludno軼i do tradycji. Jednak bez aktywnego wsparcia i prowadzenia dzia豉 promocyjnych tradycyjne zawody i wykonywane wyroby sztuki ludowej nie maj szans zachowania. Istnieje obawa, 瞠 ma這 popularne zawody i umiej皻no軼i nie przekazywane m這dym pokoleniom zagin bezpowrotnie. Przeciwdzia豉j帷 temu procesowi realizowany by projekt warsztat闚 dla uczni闚 daj帷ych mo磧iwo嗆 zapoznania si z dawnymi zawodami. Projekt zosta wysoko oceniony przez Lokaln Grup Dzia豉nia Regionu uzyskuj帷 dofinansowanie ze 鈔odk闚 programu PROW w ramach dzia豉nia „Wdra瘸nie  lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla ma造ch projekt闚.
Uczniowie ze szko造 w Podmoklach Ma造ch brali udzia w warsztatach: szyde趾owania, kowalstwa artystycznego, piekarstwa, wyplatania z wikliny, rze嬌iarstwa, tworzenia bibu這wych kwiat闚, stolarstwa i warsztatach gotowania regionalnych potraw. Celem tego projektu jest zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez wyr闚nywanie r騜nic w dost瘼ie do kultury, pobudzanie kulturalnych inicjatyw lokalnych oraz stwarzanie warunk闚 do rozwoju tw鏎czo軼i ludowej. Dzia豉nia obj皻e projektem mia造 bowiem na celu zorganizowanie dla uczestnicz帷ej w nim m這dzie篡 zaj耩 warsztatowych i 篡wych lekcji historii opartych na obserwacji procesu tworzenia, a niekiedy i wsp馧tworzenia przedmiot闚 i czynno軼i dzisiaj ju coraz bardziej zanikaj帷ych i wymagaj帷ych dokumentacji.
Z pasji, z potrzeby serca oraz z poczucia obowi您ku wobec zachowania przemijaj帷ej spu軼izny przodk闚 szko豉 nasza od lat z ogromnym powodzeniem realizuje misj polegaj帷 na dokumentowaniu, poprzez gromadzenie i opracowywanie, materia堯w dotycz帷ych naszego dziedzictwa kulturowego.
Poprzez uczestnictwo w akcie ich tworzenia uczniowie zdobyli mo磧iwo嗆 zaobserwowania procesu powstawania takich wytwor闚 rzemios豉 i sztuki ludowej jak: wyroby z wikliny, metalu, drewna , rze嬌y, koronek i bibu這wych kwiat闚, kt鏎ych podstaw wykonywania mogli sami si nauczy. Dzi瘯i tym spotkaniom m這dzie zaobserwowa豉 czynno軼i dzi ju w naszej wsi umieraj帷e, podkuwanie konia czy pieczenie domowego chleba. Bezpo鈔edni kontakt z tw鏎cami pog喚bi ich wiedz o dawnym rzemio郵e i zaspokoi wrodzon m這dym ludziom ciekawo嗆.
Fina貫m za projektu sta這 si rozbudowanie szkolnej strony internetowej, na kt鏎ej znajduje si podsumowanie wiedzy i obserwacji o gin帷ych  zawodach. Wydany zosta r闚nie folder informacyjny. Efektem dzia豉 projektu jest skuteczna promocja wsi i regionu, podniesienie jej atrakcyjno軼i z punktu widzenia przysz貫go turysty pragn帷ego odwiedzi nasze strony, jak r闚nie stworzenie materia逝 o wysokiej warto軼i edukacyjnej z zachowaniem etnograficznej wiarygodno軼i, dokumentuj帷ej dla przysz造ch pokole okruchy minionego czasu.

1. Warsztaty szyde趾owania „Jak paj璚zyna delikatne”- nauka wykonywania serwetki nicianej szyde趾owo.
Warsztaty prowadzi豉 Pani z Podmokli Ma造ch , kt鏎a od lat zajmuje si szyde趾owaniem. Uczestniczy造 w nich dziewczynki, u kt鏎ych zami這wanie do rob鏒ek r璚znych z wielkim zaanga穎wanie rozwija豉 Pani prowadz帷a warsztaty. Jej wyroby zdobi mieszkanie i s pi瘯nym upominkiem dla rodziny i znajomych. Wzory do swoich prac czerpie ze specjalistycznych czasopism, w kt鏎e dzisiejszy rynek prasy obfituje. Ka盥y nowy, pi瘯ny wz鏎 budzi zaciekawienie i domaga si szybkiej realizacji. Spotkanie w klasie rozpocz瘭i鄉y od prezentacji gotowych wyrob闚. Znakomicie na ciemnym tle, kt鏎e przygotowali鄉y, prezentowa造 si serwetki o r騜norakich kszta速ach, bie積iki. Ta wystawa przem闚i豉 bardzo dobitnie do wyobra幡i przysz造ch adept闚, a w豉軼iwie adeptek sztuki koronkarskiej. Od oczek 豉鎍uszka, kt鏎y wydawa si nie do opanowania, pani cierpliwie doprowadzi豉 nas poprzez p馧s逝pki do s逝pk闚.
W wyniku naszej pracy powsta造 pi瘯ne serwetki i koszyczki kt鏎e zdobi nasz szko喚.

Image

2. Warsztaty kowalstwa artystycznego – „W metalu zakl皻e pi瘯no”
Warsztaty odbywa造 sie w zabytkowej ku幡i kowala artysty w N康ni. Przywita造 nas rytmiczne uderzenia m這tk闚, kt鏎ymi kowal uderza w metal. W takim miejscu byli鄉y po raz pierwszy.
Najwi瘯sze, naturalnie, zainteresowanie pokaz kowalskich umiej皻no軼i wzbudzi w鈔鏚 ch這pc闚, kt鏎zy otoczyli mistrza tak ciasnym kr璕iem, 瞠 dla bezpiecze雟twa trzeba ich by這 troch odci庵n望. A by這 na co popatrze. Pan Marian zademonstrowa nam jak na ogniu podsycanym dmuchaw rozgrzewa si do czerwono軼i d逝gi kawa貫k metalowego grubego pr皻a. Dawniej do podtrzymywania ognia s逝篡造 tzw. miechy. Dzi mo積a je jedynie zobaczy w skansenie. Rozgrzany metal m這tem na kowadle zosta sklepany przez mistrza przybieraj帷 po膨dany kszta速. B璠zie to spiczasty element ogrodzenia. Byli鄉y zdziwieni, 瞠 wszystkie zagi璚ia, kt鏎e p騧niej okaza造 si r闚niutkie niczym skopiowane, pan Marian wykona „na oko”. Niez貫 to oko, silna i pewna r瘯a i wielka wprawa poprzedzona wieloletni praktyk. Mistrz opowiedzia nam, z zainteresowaniem o kowalstwie. Potem nast徙i moment kiedy to my mogli鄉y wzi望 w r瘯 m這t kowalski i spr鏏owa uformowa metal. Z naszych r彗 powsta造 pi瘯ne kwiaty i li軼ie. Zawsze b璠ziemy pami皻ali melodi kowalskiego m這ta.

Image

Image

Image

3. Warsztaty piekarskie.
W naszym skansenie mamy piec chlebny, a wi璚 mogli鄉y przeprowadzi warsztaty. Do niedawna, w naszej wiosce nie by這 domu, w kt鏎ym gospodyni nie piek豉by chleba. O kupowaniu nie by這 mowy. Chleb przewa積ie pieczono w sobot, aby na niedziel by 鈍ie篡. Taki chleb, dobry smak mia przez ca造 tydzie. Niekt鏎e gospodynie piek造 chleb z 篡tniej m彗i, inne z pszennej, a jeszcze inne z mieszanej. Dawniej chleb by razowy, ciemny. Teraz ka盥y kto jeszcze piecze chleb w domowym piecu, to wozi ziarno do m造na i m彗a jest 豉dna, chleb jest jasny. Gdy chleb mia by 篡tni lub mieszany, nale瘸這 przygotowa m彗, przynie嗆 j do ciep貫j izby i przesia przez sitko. Gdy m彗a wygrza豉 si, robi這 si zaczyn. W tym celu z poprzedniego pieczenia, zostawia這 si dobr gar嗆 ciasta chlebowego kt鏎 nale瘸這 rozmiesza w letniej wodzie i dobrze wymiesza z m彗. „Zaczyn” zrobiona na noc by豉 rano gotowa do zarabiania ciasta na chleb. Dodawa這 si troch dro盥篡, soli i taki chleb 篡tni trzeba by這 dobrze r瘯 wyrobi, aby ciasto nie trzyma這 si r瘯i. Im lepiej si wyrobi這, tym lepszy by chleb.
Pszenny chleb nie wymaga tyle zabieg闚. Wystarczy這 dro盥瞠 rozmiesza z m彗 i za par minut, mo積a by這 ciasto zarabia. Na wyrobionym cie軼ie robiono znak krzy瘸. Kiedy ciasto uros這 drugie tyle, rozpala這 si w piecu chlebnym. R騜ne by造 piece. Niekt鏎zy mieli na sze嗆 du篡ch okr庵造ch chleb闚, inni na cztery, ale by造 piece w kt鏎ych mo積a by這 upiec dwana軼ie chleb闚. Najlepiej by這 gdy drzewo do pieca by這 suche. Co jaki czas trzeba by這 haczykiem porusza ogniem, aby piec by r闚nomiernie napalony. Nied逝go po zapaleniu w piecu ciasto nak豉da這 si do opa貫k obsypanych m彗, aby si do nich nie przylepi這. Opa趾i by造 uplecione ze s這my, przeplecione by造 wiklin z kt鏎ej robi si koszyki. Opa趾i trzymane w porz康ku s逝篡造 wiele lat.
I gdy w piecu by這 ju napalone, piec by „bia造” a ciasto podros這, mo積a by這 resztki ognia z pieca wygarn望. Jest to kij na ko鎍u kt鏎ego jest deseczka. Nieraz troch zostawia這 si przy drzwiczkach, aby 瘸r nie ucieka z pieca. Mokr szmat owini皻 na kij wycierano piec, aby popi馧 nie przylepi si do chleba. Ciasto k豉d這 si na 這pat i nale瘸這 zgrabnie zsun望 je w piecu na w豉軼iwe miejsce, tak 瞠by wszystkie chleby zmie軼i造 si i nie poskleja造 si jeden z drugim. Przed zamkni璚iem drzwiczek od pieca robiono r瘯 znak krzy瘸, aby chleb si wydarzy.
砰tni chleb trzyma這 si w piecu oko這 p馧torej godziny, pszenny godzin. Po wyj璚iu chleba z pieca palcem puka這 si w sp鏚 chleba. Gdy g這s pukania by mocny to wiadomo by這 瞠 chleb jest dobrze upieczony. Sp鏚 chleba obmywa這 si zmoczon szmat, a wierzch r瘯. Wyj皻e chleby uk豉dano na stole i przykrywano czystym r璚znikiem lnianym, 瞠by sk鏎ka zmi瘯豉.

Image

Image

4. Warsztaty wyplatania z wikliny.
Ka盥y szanuj帷y si gospodarz umia wykona samodzielnie przedmioty, kt鏎e w gospodarstwie rolnym by造 przydatne. Warto by這 umie samemu wykona miot喚 do zamiatania obej軼ia, niezb璠ny do transportu sypkich towar闚 i p這d闚 rolnych wiklinowy koszyk . Wykonanie tych przedmiot闚 nie wi您a這 si z konieczno軼i posiadania skomplikowanych maszyn, a materia逝 do ich sporz康zenia dostarcza豉 najbli窺za przyroda.
Dzisiaj coraz rzadziej w naszym otoczeniu spotykamy takie z這te r帷zki, gotowe w ka盥ej sytuacji poratowa s御iada swoj praktyczn umiej皻no軼i.
Nasz mistrz sztuki wyplatania nauczy si pod okiem swojego ojca, kt鏎y tym zaj璚iem r闚nie si zajmowa. Z czasem spostrze瞠nia i obserwacje zamieni na praktyczne umiej皻no軼i. W pierwszej kolejno軼i 郵edzili鄉y powstawanie koszyka.
Czeka豉 ju na nas spora wi您ka wikliny, odmiany nadrzecznej wierzby, i wygi皻y w 逝k uchwyt p騧niejszego koszyczka.    I zn闚 przybywa這 kolejnych rz璠闚. Obserwuj帷 wydaje si to by przyjemn przeplatank. Trzeba jednak przyzna, 瞠 wiklinowe pr皻y nie uk豉daj si mi瘯ko jak we軟a i wyplatanie takie jakie mogli鄉y obserwowa to wynik do鈍iadczenia oraz podobnie jak przy poprzednich rzemios豉ch artystycznych, sprawno嗆 i si豉 r彗.    Trzeba przyzna, i obserwacja powstawania tego wiklinowego cacka to prawdziwa przyjemno嗆 i ciekawe do鈍iadczenie. Innymi oczyma spogl康a si teraz na tego rodzaju rzeczy towarzysz帷e nam, mieszka鎍om wsi, przecie na co dzie. Potem my sami spr鏏owali鄉y tej sztuki. uda這 nam si wyple嗆 ko豉, kwiaty i dna do koszyk闚.
Dobrze, 瞠 umiej皻no嗆 ta nie odesz豉 w zapomnienie, bo nawet nasze dzisiejsze plony, cho z unijnym certyfikatem, to jednak najpi瘯niej prezentuj si w swojskiej wiklinie.

Image

Image

Image

5. Warsztaty rze嬌iarskie poprowadzi artysta rze嬌iarz Pan Grzegorz Lisiewicz.
Zadumane 鈍i徠ki, frasobliwy Chrystus czy pi瘯na, a zarazem przejmuj帷a w swej wymowie scena ukrzy穎wania, kt鏎e zdobi wiele okolicznych mieszka to dzie豉 d逝ta Grzegorza Lisiewicza.  Najlepszym materia貫m– wyja郾ia pan Grzegorz- 豉two poddaj帷ym si finezyjnej obr鏏ce jest drewno lipowe; mi瘯kie, o r闚nych s這jach.
W鈔鏚 narz璠zi rze嬌iarza dominuj d逝tka. Te zaprezentowane przez pana Lisiewicza mia造 r騜norakie kszta速y zako鎍ze i r騜n wielko嗆, a tym samym r騜ne przeznaczenie. Szersze wykorzystywane s do pewnych, du篡ch poci庵ni耩, te za najmniejsze s逝膨 dopracowywaniu detali. Warsztaty odbywa造 si w Skansenie.
 Chcieli鄉y i my zasmakowa w tej sztuce . Ka盥y mia okazj spr鏏owa swoich si. Oczywi軼ie na czele kolejki ch皻nych dominowali ch這pcy, kt鏎ym umiej皻no軼i pana Franciszka szczeg鏊nie zaimponowa造, ale i dziewczynom uda這 si w ko鎍u dopi望 swego i zry niemi這siernie pi瘯ny kawa貫k lipowego drewna przyniesiony przez naszego go軼ia. Wstyd powiedzie, ale bardziej nam si wydawa這 ni potrafili鄉y dokona. Nasza praca, mimo szczerych ch璚i, wygl康em przypomina豉 labirynt kornik闚 ni dzie這 sztuki. Pocieszamy si jednak my郵, 瞠 mo瞠 nie ludowe, ale abstrakcyjne to mog這by by dzie這. Bardzo si cieszyli鄉y z warsztat闚, wielu z nas b璠zie pr鏏owa這 tej sztuki w przysz這軼i bo Pan Grzegorz zaszczepi w nas nutk rze嬌iarstwa.

Image

Image

Image

6. Zaj璚ia warsztatowe, nauka tworzenia bibu這wych kwiat闚.
Chyba w ka盥ym z nas tkwi wewn皻rzna potrzeba by miejsce w kt鏎ym mieszka lub cz瘰to przebywa uczyni przytulnym i pi瘯niejszym. Nie jest to trudne w czasach nam wsp馧czesnych gdy rynek oferuje mas przedmiot闚 dekoracyjnych, a ich jako嗆 jest wysoka.
Tak jest dzi, ale t瘰knota za pi瘯nem jest pragnieniem odwiecznym. Z zachwytem i zadum wspominamy izdebki naszych bab w drewnianych domach, gdzie pod oknami kwit造 malwy i ja鄉in. T瘰knimy za ich prostot i skrz皻nie przechowujemy w pami璚i dawne zapachy i smaki, kt鏎e nieod陰cznie kojarz nam si z naszymi najbli窺zymi.
W tych starych domach, kt鏎e w szybkim tempie znikaj z naszego krajobrazu 篡cie rodzinne i towarzyskie koncentrowa這 si przede wszystkim w kuchni, tutaj bi這 prawdziwe serce ka盥ego domostwa. Jednak瞠 prawdziwie fascynuj帷ym i tajemniczym zak徠kiem by豉 po這穎na po drugiej stronie sieni izba. Tu przyjmowa這 si chodz帷ego po kol璠zie ksi璠za i tutaj celebrowa這 si uroczyste momenty w 篡ciu rodziny.
Nie pami皻aj nasi uczniowie tam zawieszonych wysoko na 軼ianie obraz闚 鈍i皻ych ozdabianych wok馧 bibu這wymi kwiatami wykonywanymi przez gospodynie. Kwiaty takie wykorzystywano r闚nie do dekorowania palm wielkanocnych, strojenia do篡nkowego wie鎍a czy wreszcie wplatanymi w jod這we ga陰zki przystrajano groby na uroczysto嗆 Wszystkich 安i皻ych.
Zaj璚ia warsztatowe tworzenia bibu這wych kwiat闚 przeprowadzili鄉y dwukrotnie, poniewa spotka造 si z du篡m zainteresowaniem m這dzie篡. Prowadzi豉 je Pani Sabina K璠ziora, kt鏎a z najprostszego skrawka papieru potrafi zrobi cudo. To prawdziwe cacka. Wiele nauczyli鄉y sie podczas warsztat闚, zdobyte umiej皻no軼i b璠ziemy wykorzystywali w szkole i w domu, przy tworzeniu dekoracji do obrz璠闚 wiosennych czy dekoracji na szkolny festyn. Zaskakuj帷ym jest fakt, i na r闚ni z dziewcz皻ami bawili si ch這pcy z zapa貫m tworz帷 kwiaty o trudnej, niestety, do ustalenia nazwie. Doceniamy jednak ich zaanga穎wanie.

Image

Image

Image

Image

7. Warsztaty gotowania regionalnych potraw.
Prowadzi造 je panie z Ko豉 Gospody Wiejskich. Nasza kuchnia regionalna jest wyj徠kowa, lecz coraz bardziej zapomniana. Teraz gotuje si inne potrawy, chocia w niekt鏎ych domach,  zw豉szcza wielopokoleniowych jeszcze kultywowane s tradycje. Na warsztatach piekli鄉y „szneki z glancem”, czyli dro盥鄴wki. Niekt鏎zy z nas po raz pierwszy wyrabiali ciasto dro盥穎we. By造 pyszne, pocz瘰towali鄉y nimi wszystkich uczni闚 w szkole.
Nast瘼nego dnia warsztat闚 gotowali鄉y „kwyrlunk”- zup ziemniaczan  z gotowan kwa郾a kapust oraz „pyry z gzikiem”- ziemniaki z twarogiem i olejem. Obiad ugotowany przez nas by wyborny.

Image

Image

Image

Image

8. Warsztaty stolarskie.
Uczniowie odwiedzili zak豉d stolarski Pana Marka Piweckiego w Podmoklach Ma造ch, gdzie wsp鏊nie poznawali tajniki obr鏏ki drewna. Wytworem warsztat闚 by造 pi瘯ne kwietniki kt鏎e b璠 zdobi造 nasze klasy.

Image

Image

Image

Program wspo貨inansowany przez
Uni Europejsk w ramach PROW

Image