
Zespó³ Edukacyjny w Podmoklach Ma³ych jest jedn± z 12 szkó³ w województwie lubuskim, która uczestniczy w projekcie "Z Ma³ej Szko³y w Wielki ¦wiat" Projekt "Z Ma³ej Szko³y w Wielki ¦wiat" realizuje Federacja Inicjatyw O¶wiatowych (lider) z partnerami: Fundacj± Wspierania Aktywno¶ci Lokalnej Fala, Fundacj± Partnerstwo dla ¦rodowiska, Fundacj± Civis Polonus, Szko³± Wy¿sz± Przymierza Rodzin.
Projekt, wspó³finansowany z Europejskiego Funduszu Spo³ecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapita³ Ludzki, Dzia³anie 3.3.4, zwyciê¿y³ w konkursie Ministerstwa Edukacji Narodowej "Ponadregionalne programy rozwijania umiejêtno¶ci uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzglêdnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), jêzyków obcych, przedsiêbiorczo¶ci". W programie bior± udzia³ szko³y z dziewiêciu województw: dolno¶l±skiego, kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, mazowieckiego, opolskiego, pomorskiego, warmiñsko-mazurskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego - po 12-13 Ma³ych Szkó³ z ka¿dego województwa, w tym 36 szkó³ wiêkszych (od 71 do 110 uczniów) i 74 szko³y mniejsze (do 70 uczniów). Projekt rozpocz±³ siê 1 grudnia 2009 r. i potrwa do koñca pa¼dziernika 2013 r. Dzia³ania w szko³ach s± prowadzone od czerwca 2010 r. do wrze¶nia 2013 r., równie¿ w czasie wakacji. Federacja broni idei Ma³ych Szkó³ uwa¿aj±c ¿e z zamkniêciem szko³y wie¶ traci nie tylko czêsto jedyn± placówkê edukacji, kultury, sportu i wspierania rozwoju lokalnego, ale i miejsce zapewniaj±ce znakomite ¶rodowisko edukacji ma³ych dzieci. Powszechnie funkcjonuje opinia, ¿e poziom nauczania w ma³ej wiejskiej szkole jest niski oraz ¿e prowadzenie zajêæ w klasach ³±czonych to anachronizm. Nic bardziej mylnego! Taki model edukacji w szko³ach wiejskich funkcjonuje w wielu krajach Europy, ³±cznie z Finlandi± – od wielu lat liderem rankingu badañ umiejêtno¶ci uczniów PISA. Szko³y o niewielkiej liczbie uczniów s± bardziej bezpieczne, zapewniaj± indywidualizacjê pracy, umo¿liwiaj± sta³y kontakt z rodzin± dziecka, klasy ³±czone sprzyjaj± stosowaniu metod aktywizuj±cych ze szczególnym uwzglêdnieniem metody projektu. Cel ogólny- wsparcie uczniów Ma³ych Szkó³ (klasy I-VI) z w rozwijaniu trzech kompetencji kluczowych: kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych; kompetencji spo³ecznych i obywatelskich; umiejêtno¶ci uczenia siê.
Cele szczegó³owe: przygotowanie materia³ów metodycznych, s³u¿±cych rozwojowi wybranych kompetencji kluczowych uwzglêdniaj±cych aktywne i atrakcyjne formy uczenia siê oraz specyfikê ¶rodowiska edukacyjnego Ma³ych Szkó³; wsparcie nauczycieli w pracy nad rozwojem kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzglêdnieniem pracy metod± projektów i zasad oceniania kszta³tuj±cego; wyposa¿enie Ma³ych Szkó³ w pomoce dydaktyczne wspieraj±ce rozwój wybranych kompetencji; zbudowanie szkolnego ruchu naukowego Ma³ych Szkó³ poprzez wsparcie rozwoju zainteresowañ naukowych uczniów podczas Letnich Obozów Naukowych i Letnich Szkó³ Odkrywców; utworzenie 9 wojewódzkich sieci wspó³pracy Ma³ych Szkó³; wypracowanie modelu Ma³ej Szko³y wspieraj±cej rozwój wybranych kompetencji poprzez wypracowanie trwa³ych rozwi±zañ dydaktycznych i organizacyjnych.
Projekty s± prowadzone w czterech modu³ach: 1. Modu³ matematyczno-przyrodniczy klasy 1-3. 2. Modu³ spo³eczno-obywatelski klasy 1-3. 3. Modu³ matematyczno-przyrodniczy klasy 4-6. 4. Modu³ spo³eczno-obywatelski klasy 4-6. 
|